Jeśli zauważyłeś podobne przygody u swojego dziecka, to trening Metodą Warnkego skutecznie wzmocni Twoją pociechę. Terapia skupia się na polepszeniu percepcji słuchowej, wzrokowej i motorycznej, a to skutkuje lepszymi umiejętnościami czytania, pisania, sprawniejszą pamięcią i koncentracją oraz większą motywacją do nauki, która zajmuje znacznie mniej czasu i sprawia coraz więcej satysfakcji i zadowolenia z siebie.
Więcej o szczegółach metody poniżej, a na samym dole ORGANIZACJA TERAPII W NASZEJ PORADNI.
Według koncepcji Warnke, przyczyną problemów z nauką prawidłowego czytania, pisania i mówienia są trudności w automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego. Na podstawie tych zależności Fred Warnke opracował sposób wykrywania deficytów odpowiedzialnych za oddziaływanie wielokierunkowe, angażujące nie tylko wzrok i słuch, ale także funkcje motoryczne.
Metoda przeznaczona jest do pracy z dziećmi od 6 roku życia lub osobami dorosłymi, u których występują trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia. Terapią objęte są osoby przejawiające objawy Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego i zaburzeniami mowy, u których treningi, poprzez stymulację percepcji słuchowej, mogą wpłynąć na poprawę komfortu życia.
Procedura diagnostyczna w metodzie Warnkego składa się z 14 kroków. Każde z zadań testowych bada inną kompetencję z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej oraz motoryki.
Pierwszych 8 testów przeprowadza się za pomocą urządzenia Brain-Boy Universal Professional, pozostałe wykonuje się za pomocą specjalnie w tym celu zaprojektowanych narzędzi diagnostycznych.
W oparciu o wynik uzyskany w procesie diagnozy, terapeuta opracowuje program treningowy dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta.
Trening prowadzony metodą Warnkego zawiera zadania odpowiadające 14 próbom diagnostycznym i opiera się na dwóch zasadniczych filarach:
1. Automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego.
2. Automatyzacji koordynacji półkul mózgowych.
Pierwszy filar rozpoczyna się 6-tygodniowym etapem wprowadzającym, polegającym na codziennym treningu (3 pierwsze tygodnie odbywają się w gabinecie pod okiem terapeuty, natomiast na kolejne 3 tygodnie sprzęt wypożyczony jest do domu, dzięki czemu można prowadzić około 30-minutowe codzienne treningu.
Następnie rozpoczyna się drugi etap terapii wzbogacony o lateralny trening czytania oraz utrwalający efekty uzyskanie podczas codziennego treningu. W czasie którego osoba ćwicząca słyszy dźwięk z płyty lub głos terapeuty przemieszczający się w słuchawkach z jednej strony na drugą, a jego własny głos przeplata się z głosem terapeuty, tworząc tzw. huśtawkę akustyczną i jednocześnie zmuszając obie półkule mózgowe do intensywnego wysiłku i skoordynowanej aktywności. Spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają około godziny.
-Pierwszy etap (wstępny): 6 tygodni codziennego treningu
-Drugi etap (pogłębiony): godzinny trening, raz w tygodniu z terapeutą przez okres odpowiadający wiekowy dziecka (np. dziecko ma 8 lat- trening trwa 8 miesięcy)
W badaniach nad efektywnością terapii wykazano, że u uczniów, którzy otrzymali dodatkowe lekcje w czytaniu i pisaniu (tradycyjny trening) nastąpiła poprawa o 6,3%, a w grupie uczestniczącej w treningu funkcji podstawowych i treningu lateralnym według Metody Warnkego poprawa wyniosła 42,6%.
Konsultacja wstępna – diagnostyczna (jednorazowe spotkanie ok. 1,5 h)
Pierwszy etap – wstępny
(6 tygodni podzielony jest na dwie części):
Drugi etap – pogłębiony
zajęcia odbywają się raz w tygodniu (około 60 minut); czas terapii: ilość miesięcy pracy = wiek dziecka (czyli jeśli pracujemy z 9-latkiem – 9 miesięcy)